برپايي نمايشگاه سازهاي ابداعي استاد بزرگ موسيقي سنتي
لذت موسیقی اصیل ایرانی را با اشتیاق دل پذیرا باشید

برپايي نمايشگاه سازهاي ابداعي استاد بزرگ موسيقي سنتي
تاریخ : چهار شنبه 13 شهريور 1392

 شجريان: موسيقي ايراني به سازها و صداهاي تازه نياز دارد

 

گروه فرهنگي‌: دومين نمايشگاه سازهاي ابداعي استاد محمدرضا شجريان از 22 تا 28 شهريور به همت شرکت فرهنگي - هنري دل‌آواز، در خانه هنرمندان ايران برگزار مي‌شود.

اين نمايشگاه شامل خانواده صراحي در 4 اندازه (شاه صراحي، صراحي باس، صراحي آلتو، صراحي سوپرانو)، خانواده شهرآشوب در 4 اندازه (شه‌بانگ، شه‌نواز، شهرآشوب آلتو، شهر آشوب سوپرانو)، سبو، دل و دل در 2 اندازه (دل و دل آلتو، دل و دل سوپرانو)، خانواده سازهاي مضرابي (ساغر، باربد، کرشمه) و سنتورهايي با ساختار جديد و تندر از ساخته‌هاي شجريان است و پيش از اين در کنسرت‌هايي با حضور او درمقام خواننده روي صحنه رفته است.

محمدرضا شجريان در گفت‌وگو با روابط عمومي شرکت فرهنگي – هنري ‌دل‌آواز درباره برگزاري اين نمايشگاه گفت: «اين نمايشگاه ادامه همان نمايشگاهي است که در سال 1390 برگزار شد، با اين تفاوت که سازها براي عرضه در دنياي موسيقي و سفارش توليد به نمايش در مي‌آيد».

شجريان درباره وارد شدن سازهاي ابداعي به دنياي موسيقي ايراني گفت: «سازهاي ابداعي اين قابليت را دارد که در کنار سازهاي سنتي قرار بگيرد. من بيش از 50 سال است که با موسيقي، خواننده، نوازنده و آهنگساز در ارتباط هستم و از سوي ديگر سليقه مخاطب را مي شناسم؛ به همين دليل معتقدم که موسيقي ايران به سازهاي جديد و صداهاي تازه نياز دارد.» شجريان در ادامه با اشاره به شناخت خود از مقوله ساز، صدا و صدا‌دهي گفت: « در طول عمر حرفه‌اي هنري خود، دانش و تجربه کسب کردم و به اين نتيجه رسيده‌ام که در موسيقي ايران به سازهايي نياز است که نوازنده يا آهنگساز با آن راحت باشد و صداهاي تازه خلق کند.»

او با اشاره به استقبال جوانان از سازهاي ابداعي خود گفت: «موزيسين‌هاي جوان از سازهاي ابداعي استقبال مي‌کنند و هنرمندان قديمي، به دليل نگاهشان، در استفاده از اين سازها با احتياط برخورد مي‌کنند.

سازهاي ابداعي براي نسل بعد است و آنها از اين سازها که امکانات راحت‌تري در نوازندگي دارد، استفاده خواهند کرد.» شجريان در پايان تاکيد کرد: «اين سازها به‌تنهايي امکانات زيادي دارند، بايد به صحنه بروند و نوازنده‌ها با آن کار کنند تا به مرور زمان به آن عادت کنند.» گفتني است اولين نمايشگاه «سنتور‌ها و سازهاي ابداعي استاد محمدرضا شجريان» با 14 ساز ابداعي و 10 سنتور در اندازه‌هاي مختلف از 19 تا 23 ارديبهشت‌ماه سال 90 در تالار بهار خانه هنرمندان ايران برگزار شده بود.

در اين نمايشگاه سازهاي شهرآشوب، صراحي، ساغر، کرشمه، سبو، تندر و 2‌ساز جديد باربد و ارغنون به نمايش گذاشته شد. شجريان در مورد سازهاي ابداعي خود و اصلاحات آنها پس از گذشت اين مدت گفت: «اين سازها در 2‌سال گذشته در کنسرت‌ها نواخته شد و در اين مدت روي سازها کار کردم تا کيفيت سازها و صدادهي سازها بالا برود.»

پيش از اين محمدرضا شجريان با ارکستر بين‌المللي سازهاي نوين در کانادا و آمريکا و گروه شهناز در ايران، ترکيه و دبي کنسرت‌هايي اجرا کرده بود.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



:: موضوعات مرتبط: محمد رضا شجریان، خبرنامه، ،


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.



 



360 رنگ
شرح غزلهای حافظ
صفحه اصلی
آرشیو مطالب
عناوین مطالب

ابزار هدایت به بالای صفحه