شجریان در نشست نمایشگاه سازهای ابداعی‌اش:
لذت موسیقی اصیل ایرانی را با اشتیاق دل پذیرا باشید

شجریان در نشست نمایشگاه سازهای ابداعی‌اش:
تاریخ : یک شنبه 17 شهريور 1392

«تجربه‌ای که از موسیقی ایرانی طی این چند دهه کسب کردم در دوران جوانی وجود نداشت. در این مدت هم با سلایق آهنگسازانی که در کنارشان بودم مثل فرامرز پایور و پرویز مشکاتیان آشنا شدم. آنها همواره دنبال رنگ جدیدی از موسیقی بودند تا بتوانند از آن در نواختن سازهای ایرانی در ارکستر استفاده کنند.» او سپس درباره پذیرفته‌شدن سازهای ابداعی از سوی پیشکسوتان گفت: «البته تجربه نوازندگی برای این سازهای ابداعی در اساتید و پیشکسوتان یک مقدار با احتیاط انجام می‌گیرد اما برای جوان‌ها راحت‌تر است. می‌خواستم جوان‌ها هنر خود را با این سازها نشان دهند.» شجریان همچنین با بیان اینکه این سازها نیاز به آموزش ندارد، عنوان کرد: «نوازنده‌های خلاق خیلی زود شخصیت هر ساز را پیدا می‌کنند. البته هر نوازنده‌ای به این مرحله نمی‌رسد و افراد کمی هستند که این حال و هوا را پیدا کنند.» او با بیان اینکه تخصصش شناخت صداست، درباره ساخت‌ ساز اظهار کرد: «25 سال پیش برای شش ماه به اصفهان رفتم و نزد آقای چایچی مقداری تجربه سازسازی‌ام را زیاد کردم. بعد از آن هم نزد آقای قنبری رفتم. البته از دوران دبیرستان نجاری می‌کردم. در این سال‌ها احساس کردم که به رنگ صداهای جدید نیاز داریم تا در مقابل ارکسترهای جهان حرفی برای گفتن داشته باشیم.» شجریان در پاسخ به سوالی درباره میزان استفاده از این سازها از سوی آهنگسازان گفت: «این سازها باید روی صحنه بروند تا لیاقت خودشان را نشان دهند. در این سال‌ها که در کشورهای اروپایی و آمریکا کنسرت برپا می‌کردم، اعضای گروه نوازندگان که از ملیت‌های مختلف بودند با سازها ارتباط خوبی برقرار کردند حتی در مواردی می‌دیدم که تعدادی از آنها از این ساز برای نواختن ملودی‌هایی از موسیقی عهد باروک استفاده می‌کردند. در اجراهایی که در آمریکا داشتم یکی از نوازنده‌های گروهم، مایستر ارکستر سمفونیک سانفرانسیسکو بود. این نوازنده می‌گفت برای رسیدن به لحن و لهجه موسیقی دوران باروک می‌توان از ساز «دل و دل» استفاده کرد.»
گرفتن سفارش
شجریان در پاسخ به سوال «شرق» درباره دستاوردهای نمایشگاه پیش‌رو در مقایسه با اولین نمایشگاهش که در سال 90 برگزار شده بود، گفت: «این نمایشگاه غیر از نمایش دو ساز جدید تفاوت چندانی با نمایشگاه قبلی ندارد. سعی کردم سازها به سمت بهترشدن برود. آن موقع صرفا نمایش سازها اهمیت داشت ولی الان علاوه‌بر نشان‌دادن آثار، می‌خواهیم از علاقه‌مندان سفارش بگیریم.» شجریان به سوال دیگر «شرق» نیز درباره حضور کمرنگ ویلن‌نوازان طی دهه‌های اخیر پاسخ داد: «بعد از انقلاب نوازنده‌های توانای ویلن کار نکردند یا نتوانستند کار کنند. به هرحال ما می‌خواهیم سازهای خودمان را داشته باشیم. ساز ما شرقی‌ها، پوستی است و من هم در ساخت سازهایم به این نکته توجه کرده‌ام.» شجریان با اشاره به اینکه هنوز قیمت سازهای ابداعی که قرار است در نمایشگاه ارایه شود، تعیین نشده اما بیشترین سعی خود را خواهد کرد تا قیمت ارزانی داشته باشند که نوازنده‌های مبتکر توانایی خرید آنها را داشته باشند، درباره صداهای بم در موسیقی ایرانی گفت: «باید خواننده‌هایی که صداهای بم دارند بیایند و کار کنند. صدای بم فوق‌العاده است و برای من مانند اکسیر می‌ماند. عشق زیادی به صدای بم دارم.»
لطمه برگزارنشدن کنسرت
در ادامه نشست، این خواننده درباره ارتباط مردم با سازهای ابداعی خود عنوان کرد: «ساز تا زمانی که روی صحنه یا در تلویزیون دیده نشود، نمی‌تواند با مردم ارتباط برقرار کند. برگزارنشدن کنسرت در 4، 5سال اخیر، لطمه بزرگی زد برای اینکه این سازها دیده نشدند. اگر شرایطی فراهم شود که بتوانم در ایران کنسرت بدهم، روی صحنه می‌روم و از این سازها در کنار سازهای سنتی استفاده می‌کنم.»شجریان سپس از تداوم کارگاه‌های آوازخوانی خبر داد: «شاگردانی که در کارگاه‌های آوازخوانی من در فرهنگستان هنر شرکت کرده بودند، از 17 شهریور بار دیگر تمرین‌های خود را شروع می‌کنند.»او در بررسی وضعیت آینده آواز ایران پیش‌بینی کرد: «نگران آواز ایران نیستم. آنچه را که باید به شاگردان منتقل می‌کردم، منتقل کردم. بقیه‌اش به خود آنها بستگی دارد.»
نمی‌توان ناامید بود
همچنین در بخش‌های پایانی نشست، موضوعات دیگری هم مطرح شد که از جمله آنها توقع شجریان از معاونت هنری دولت جدید بود: «اتفاقات خوبی طی ماه‌های اخیر در بدنه وزارت ارشاد افتاده است اما بازهم کسانی هستند که فضای موسیقی را دوست ندارند بنابراین باید ببینیم که این دو با هم چه می‌کنند. مساله ما صحنه و سالن‌های مناسب است چون کمبود سالن‌های مناسب دست و پای ما را تنگ کرده است. امیدواریم این راه، همچنان که چند سالی خوب پیش می‌رفت، باز هم ادامه پیدا کند.»
استاد آواز ایران در بخش پایانی این نشست، درباره این سوال که چقدر به دولت جدید برای ایجاد فضایی در جهت بهترشدن هنر امید دارد، گفت: «نمی‌توان ناامیدانه به ماجرای موسیقی ایرانی نگاه کرد؛ چراکه حتی زمانی که موسیقی در کشور ما جاری بود قوانین دست‌وپا‌گیری وجود داشت که ما را با مشکل مواجه می‌کرد. من اعتقاد دارم موسیقی را باید مردم انتخاب کنند و دولت نباید وارد این مسایل شود. وقتی اینطور شد، مانع پیشرفت موسیقی شد و موسیقی زیرزمینی، رشد کرد. پس بهتر است این کار را نکنند اما دارند این کار را می‌کنند. نتیجه خوبی نیز برایشان نداشته است و بعدها می‌فهمند باید موسیقی را آزاد بگذارند.»
کارگاه سنتور و سازهای ابداعی محمدرضا شجریان از 22 تا 25 شهریور در سالن پاییز خانه هنرمندان برگزار می‌شود و همه‌روزه از ساعت 10 تا 13 و 14 تا 20 ورود برای عموم آزاد است.


 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



:: موضوعات مرتبط: محمد رضا شجریان، خبرنامه، ،


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.



 



360 رنگ
شرح غزلهای حافظ
صفحه اصلی
آرشیو مطالب
عناوین مطالب

ابزار هدایت به بالای صفحه