حسن کسایی‌ و شهرام میرجلالی‌ - گفتگوی نی‌ و تار ۲
لذت موسیقی اصیل ایرانی را با اشتیاق دل پذیرا باشید

حسن کسایی‌ و شهرام میرجلالی‌ - گفتگوی نی‌ و تار ۲
تاریخ : سه شنبه 4 آبان 1390

 

«حسن كسائي»13 مهر 1307به دنيا آمد. پدرش «حاج سيد جواد كسائي» از تاجران بنام آن زمان اصفهان بود كه به دليل علاقه و انسي كه با موسيقي داشت، با اساتيد و بزرگان آن زمان مانند «سيدحسين طاهرزاده»،«جلال‌الدين تاج اصفهاني»،«اكبر خان نوروزي»، «خاندان شهناز»(شعبان خان، حسين آقا، علي آقا و جليل شهناز)، «غلامحسين سارنج »و «اديب خوانساري»رفت و آمد مي‌نمود. به طوري كه منزل آقا «سيد جواد»محفلي بود براي تجديد ديدار و نيز ساز و آواز اساتيد به نام موسيقي اصفهان. اين آمد و شدها موجب شد «حسن كسائي»از كودكي با موسيقي آشنا شود و به مرور زمان،علاقه زيادي خصوصاً به ساز ني بعد از ديدن يك نوازنده دوره‌گرد پيدا كرد.

 


وي از سن دوازده سالگي شروع به نواختن ني كرد و در سن سيزده سالگي به مكتب استاد «نوايي» رفت.«كسايي»در محضر استاد «صبا» به نواختن رديف‌ها پرداخت و با هنرمنداني چون «خالقي»،«مشير همايون» و «حسين محجوبي» نيز مي‌نواخته است.

 


«كسايي» مدتي آواز و گوشه‌هاي موسيقي ايران را نزد استاد «تاج اصفهاني» و «اديب خوانساري» آموخته و ني را از «مهدي نوايي» فرا گرفت. وي هر زمان كه به تهران مي‌رفت از محضر استاد «ابوالحسن صبا» نيز استفاده مي‌نمود.پس از فوت «مهدي نوايي»، «كسايي» همچنان از همنشيني با نوازندگان اصفهاني در جهت تسلط بر نوازندگي ني استفاده كرد. مخصوصاً از همنوازي با «جليل شهناز» كه به نوعي حق استادي بر گردن او دارد، بهره برد.همنوازي با سازهاي پرده‌داري مثل تار و سه‌تار او را بيش از پيش با گام‌هاي مختلف موسيقي ايراني آشنا كرد، به صورتي كه براي اولين بار دستگاه‌هاي چهارگاه، اصفهان، نوا و راست پنجگاه را با كوك دقيق و به صورت كامل اجرا كرد. «كسايي» همچنين از محضر «ابوالحسن صبا» بهره‌هاي فراوان برد كه مي‌توان گفت هنر نوازندگي سه‌تار «كسائي»يادگار انس با اين هنرمند يگانه است. سه‌تار نوازي «كسائي» تلفيقي زيبا از تركيب نوازندگي تار «جليل شهناز» و سه‌تار «ابوالحسن صبا»است.

 

 

«حسن كسائي»در اصفهان سال‌ها مكتب‌دار موسيقي اصفهان در رشته‌هاي ني، سه‌تار و آواز بوده است. اگرچه بيشتر آثار او بداهه‌نوازي است تا موسيقي پيش ساخته، ولي امروز بخش زيادي از ضربي‌ها و حتي آوازي‌هاي نوازندگان ني، بهره گرفته از نوازندگي‌هاي ايشان است.

 

 

«كسائي» امروز در نواختن ني ايراني همانند ندارد و در اوقات فراغت به تكميل سه‌تار مي‌‌پردازد.وي در زندگي هيچ دلبستگي‌اي به جز موسيقي ندارد. وي اكنون در شهر زادگاه خود، اصفهان زندگي مي‌كند و ديده شده كه استاد حتي با لوله كردن كاغذي ساده و سوراخ كردن آن اقدام به نواختن ني مي‌كند كه اين در يكي از نوارهاي صوتي آموزشي استاد نيز بيان گرديده است.

 


«كسايي»شاگردان زيادي از جمله «حسين عمومي»،«حسن ناهيد»،«محمد موسوي»، «بهزاد فروهري»،«نعمت الله ستوده»،«شهرام ميرجلالي»و ...را تربيت كرده است.

آرزوی عمر و سلامتی برای استاد کسائی نازنین

 

 

 

دانلود کنید

گفتگوی نی و تار 


نظرات شما عزیزان:

armin
ساعت11:09---10 آبان 1390
مرسی از معرفی این سایت و نظرت درباره وبلاگم.
وبلاگ خوبی داری


حمید
ساعت17:47---7 آبان 1390
سلام دوست گلم ازت ممنونم که سر زدی وبلاگ شما هم خیلی جالبه

حسنا
ساعت14:20---7 آبان 1390
درود مهربونم.
آپم و منتظر حضورت.
بیا پیشم
بدرود


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



:: موضوعات مرتبط: شهرام میر جلالی، حسن کسایی، ،


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.



 



360 رنگ
شرح غزلهای حافظ
صفحه اصلی
آرشیو مطالب
عناوین مطالب

ابزار هدایت به بالای صفحه