همايون شجريان در آيين نکوداشت شمس تبريزي:
لذت موسیقی اصیل ایرانی را با اشتیاق دل پذیرا باشید

همايون شجريان در آيين نکوداشت شمس تبريزي:
تاریخ : پنج شنبه 12 آذر 1394

 

 اولين جلسه‌اي است که به احترام مقام معنوي شمس، مسئولان در آن سخن نخواهند گفت.

کريم زماني، مولوي‌شناس، نيز در ادامه اين آيين نکوداشت گفت: يکي از مسائل مهمي که در عالم مثنوي‌پژوهي و مولاناشناسي رخ داد، کشف مقالات شمس تبريزي بود.

وي اظهار کرد: قبل از کشف و احياي اين مقالات، بسياري از انديشمندان و متخصصان اين حوزه معتقد بودند که شمس تبريزي وجود واقعي و خارجي ندارد بلکه اين ذهن خيالي حضرت مولاناست که شخصي همچون شمس تبريزي را خلق کرده و بر اساس اين شخصيت‌پردازي، به بيان مطالبي در ارتباط با وي پرداخته است. شمس تبريزي، خلق مولانا به درجه اعلاي خودش بوده است.

زماني تاکيد کرد: در ارتباط با کشف مقالات، بزرگاني همچون مرحوم فروزانفر نيز نقش داشته‌اند ولي دکتر محمدعلي موحد تنها شخصي است که توانسته مقالات را در عالي‌ترين درجه خود تصحيح کند و به منصه ظهور برساند.

وي در ادامه بيان کرد: سرچشمه‌هاي ظهور اين کتاب‌ها و مقالات، احوال قلبي است و با صنايع ادبي و حتي حفظ کردن‌هاي صرف اطلاعات و واژگان عرفاني نمي‌توان به هدف مورد نظر دست يافت. به گفته اين مولوي‌شناس، سرمنشأ اين کتاب‌ها و مقالات، دل است و براي دريافت مفاهيم والاي آن‌ها بايد در درجه اول با آن‌ها هم‌سنخ شد. به صرف دانستن اشعار و منطق معاني ابيات نمي‌شود به حريم حرم کتاب وارد و مقيم شد مگر اين‌که آدمي با اين کتاب‌ها محرميت اخلاقي و روحي پيدا کند. زماني متذکر شد: براي درک کامل اشعار مولانا و بردن لذت معنوي از آن در درجه اول بايد اخلاق خودمان را درست کرده و گناه نکنيم. گناه يعني راه باز باشد ولي شخص به سمت آن نرود. تقوا و پاکي منشأ علم و معرفت و ضد آن، منشا جهل است.

به گزارش ايسنا، وي در بخشي از سخنان خود بيان کرد: بر خلاف باور يک عده که شمس تبريزي را مردي عامي مي دانستند، وي با عالمان بزرگي بحث و مناظره مي‌کرده و عرفان فلسفي و عرفان نظري مي‌دانسته است. مولانا نيز مساله توحيد را به صورت اومانيستي و بشردوستانه مطرح مي‌کند.

در ادامه، مجري برنامه از حضور همايون شجريان در آيين نکوداشت شمس تبريزي خبر داد که باعث شد حاضران سالن، براي دقايقي طولاني او را تشويق کنند.

در پي اين تشويق از سوي حاضران که خواهان آوازخواني همايون شجربان بودند، شجريان به روي سن رفت و پس از اداي احترام به حاضران گفت: امروز پاي‌بوس مولانا در قونيه بودم و با چشم و گوش باز و دهان بسته در اين بزرگداشت شرکت کرده‌ام. چند نفر از شاعران و اديبان در ادامه اين مراسم به شعرخواني و بيان ديدگاه‌هاي خود در ارتباط با شمس تبريزي و مولانا جلال‌الدين محمد بلخي پرداختند.

محمدعلي موحد يکي از ميهمانان ويژه اين برنامه بود که در ابتدا در واکنش به سخنان همايون شجريان گفت: مي‌دانستم که اين هنرمند جوان در هنر موسيقي، يد بيضايي دارد ولي نمي‌دانستم که سخنراني ماهر نيز هست. جمله‌اي که شجريان بر زبان آورد بدون فکر و انديشه بود و مي‌توان فقط براي اين جمله، چند کتاب نوشت.

وي از برگزاري آيين نکوداشت شمس تبريزي در زادگاه خود، تبريز، ابراز رضايت و خوشحالي کرد و افزود: بسيار خوشحال هستم که کارگزاران اين دولت همه از اهل محل بوده و همجنس ما هستند. در سال‌هاي گذشته يکي از مشکلات ما اين بود که کارگزاران و مسئولان دولتي، از اهل محل نبوده و مشکلات ما را نمي‌دانستند. از استاندار گرفته و فرماندار تا رييس آموزش‌و‌پرورش، مدير کل ارشاد، مديرکل ميراث فرهنگي و همه و همه از اهل محل هستند و من از اين بابت خوشحالم. موحد با انتقاد از روشنفکراني که فقط و فقط از دولت انتقاد مي‌کنند تصريح کرد: روشنفکران بايد وجدان آگاه و بيدار جامعه باشند و منصفانه قضاوت کنند. کار دولت خوب است که براي ما مسئولاني از اهل محل انتخاب کرده است. اين مولوي‌شناس و حقوقدان بيان کرد: يکي از مهم‌ترين گرفتاري‌هايي که در طول تاريخ با آن مواجه بوده‌ايم اين است که هر دولتي مي‌خواهد دولت ديگر را خنثي کند. فقط انتقاد مي‌کنند. عده‌اي نمي‌دانند که چرا و به چه قيمتي بايد همديگر را سنگ روي يخ کنند. موحد ادامه داد: تمام انرژي‌ها بايد بر اين امر متمرکز و معطوف شود که هر کاري که انجام مي‌شود به درستي انجام شود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



:: موضوعات مرتبط: همایون شجریان، خبرنامه، ،


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.



 



360 رنگ
شرح غزلهای حافظ
صفحه اصلی
آرشیو مطالب
عناوین مطالب

ابزار هدایت به بالای صفحه