همایون شجریان
لذت موسیقی اصیل ایرانی را با اشتیاق دل پذیرا باشید

همایون شجریان
تاریخ : دو شنبه 9 آبان 1390

 

  • 60 دقيقه آواز براي جامعه امروز سنگين است
  • همايون شجريان كه به تازگي آلبوم موسيقي «شوق‌نامه» را منتشر كرده و سپس با اركستر سيمرغ به اروپا رفته است، اعتقاد دارد كه: 60 دقيقه آواز براي جامعه امروز سنگين است و بايد توازن ميان تصنيف‌خواني و آوازخواني ايجاد كرد. شجريان در پاسخ به اين پرسش كه چرا شيوه‌هاي متفاوتي را در آثار موسيقايي مختلف درپيش گرفته است‏، گفت: من معتقدم اثري از من كه 60 دقيقه آن آواز باشد، براي جامعه امروز سنگين است اگرچه اعتقاد ندارم كه آواز نبايد ارايه شود. شجريان كه اعتقاد دارد؛
    هركس در اين مسير اختيار خود را دارد و اگر مي‌تواند آواز خوب بخواند، بايد بخواند، بر وجود تعادل در آثار خود ميان تصنيف‌خواني و آوازخواني تاكيد و خاطرنشان كرد: هنرمندي مانند استاد شهناز كه الگويي براي نسل ماست؛ هميشه در تكنوازي‌هاي‌شان رعايت توازن بين جملات آوازي و چهارمضراب و قطعات ريتميك را مي‌كردند و سازهايي كه زده‌اند همگي به اندازه و بجاست؛ يعني به گونه‌اي مختصر، پرمحتوا و مفيد‌ساز زده‌اند.
    همايون شجريان در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينكه موسيقي ملي ما همزمان با شرايط سياسي- اجتماعي و فرهنگي جامعه پيش نرفته است و فرزند زمانه خود نيست‏، گفت: «همه مردم كار خوب را دوست دارند؛ طبيعتا اگر شما كاري ارايه دهيد كه فرزند زمانه خود باشد، با استقبال بيشتري مواجه خواهد شد. ممكن است هميشه آن كار را گوش ندهند ولي چون آن كار خوب است؛ هميشه آن را حفظ مي‌كنند.»
    شجريان با تاكيد بر اين موضوع كه موسيقي بايد به جايي برسد كه مخاطبان زيادي را به خود جلب كند، ضمن آنكه هدف خود را نيز حفظ كند، تصريح كرد: زماني كه اثري (هرچند با تيراژ پايين) را ارايه مي‌دهيم تا سطح سليقه مردم را بالا ببريم، كار درست و بجايي انجام داده‌‌ايم ولي اگر بخواهيم سطح سليقه مردم را به خاطر موقعيت و منافع شخصي خودمان پايين بياوريم، اين موضوع را نمي‌پسندم و به‌نظرم به موسيقي و فرهنگ شنيداري مردم خيانت كرده‌ايم. گوش مردم نيازمند كارهاي تازه و نو است اما اگر بخواهيم همچنان در موسيقي هيچ‌گونه تغييري ندهيم و به همان شيوه‌هاي قبل كار كنيم، بايد كارهاي درجه يك ارايه دهيم.
 
   

 

 

 



نظرات شما عزیزان:

barobax_love
ساعت18:08---9 آبان 1390
slm
bodo biyaaaaaaaaaaaa ke montazeretiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimmmmmmmmmmmmmmmmm mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm


عاشق-معشوق
ساعت13:52---9 آبان 1390
سلام
وب خوبی داری
منو اد کن من هم شما رو اد کردم



moein
ساعت13:30---9 آبان 1390
با سلام با تشکر که به وب من سر زدی وب قشنگ و خوبی داری با تشکر!

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



:: موضوعات مرتبط: همایون شجریان، خبرنامه، ،


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.



 



360 رنگ
شرح غزلهای حافظ
صفحه اصلی
آرشیو مطالب
عناوین مطالب

ابزار هدایت به بالای صفحه